ديوار مرزي و بي‌قراري در مرز بلاروس؛ مهاجران با نظاميان لهستان درگير شدند

۱۸ بازديد

از اولين ساعات روز سه شنبه تنش و درگيري ميان مهاجران و نيروهاي مرزي لهستان بالا گرفت. اين در حالي است كه هفته هاست پناهجويان در سرماي بين ۰ تا ۵ درجه در مرز بين دو كشور و در نزديكي شهر كوژنيتسا، بدون سرپناه گرفتار شده اند.

درگيري در مرز بلاروس و لهستان

تنها ويدئوهايي كه سه‌شنبه منتشر شد مثل هميشه ويدئوهاي ارتش لهستان بود. دولت ماتئوش موراويه‌تسكي، نخست وزير راستگراي لهستان، هفته‌هاست به بهانه وضعيت اضطراري اجازه پوشش رسانه هاي مستقل و آزاد در مرز لهستان و بلاروس را نمي دهد. با اين حال هر روز نيروهاي مرزي اين كشور ويدئوهايي منتشر مي كنند از «حمله مهاجران كه تحت حمايت نظاميان بلاروس هستند.» ديوارهاي مرزي

والري گوريا، خبرنگار يورونيوز، در دو روز گذشته در مرز لهستان و بلاروس حاضر شده است اما هر بار در كمتر از يك كيلومتري از مرز اجازه فيلمبرداري و پوشش خبري به او و فيلمبردارش داده نمي شود و پليس لهستان آنها را به عقب مي راند.

ويديوهاي منتشرشده ارتش لهستان در روز سه شنبه همچنين نشان مي‌دهند كه پناهجويان شاخه‌هاي درخت و سنگ به طرف ماموران مرزي لهستان پرتاب مي‌كنند و در آن سو پليس لهستان با ماشين هاي آبپاش و گاز اشك آور سعي مي كند آنها را سركوب كند. حساب توييتر وزارت دفاع لهستان كه اين ويدئوها را منتشر كرده است، پناهجويان را «مهاجمان پرخاشگر و خطرناك» خواند.

متن و پيام روز جهاني مجردها و سينگل ها 11 براي استوري +عكس نوشته

دولت لهستان همچنين ادعا كرده است كه اين پناهجويان به نارنجك هاي دستي پليس بلاروس نيز مجهز شده اند. بدليل عدم حضور رسانه هاي مستقل و بين المللي در اين منطقه نمي توان هيچ صحه اي روي ادعاهاي ارتش و وزارت دفاع لهستان گذاشت.

به گفته چند خبرنگار، از جمله خبرنگار شبكه انگليسي اسكاي نيوز، كه در چند صدمتري محل درگيري ها حاضر بودند، چندين بار در طول روز صداي تيراندازي شنيده شده است.

به گفته هاي سازمان حقوق بشري دست كم ۹ پناهجو در اين منطقه از جمله يك نوجوان ۱۴ ساله كرد عراقي جان باخته اند.

اغلب پناهجويان گرفتاردر اين منطقه را زنان و مردان و كودكان عراقي و افغانستاني تشكيل مي دهند.

در هفته هاي اخير اتحاديه اروپا تنها الكساندر لوكاشنكو، رئيس جمهوري بلاروس را در زمينه بحران پناهجويان محكوم كرده است. روز گذشته نيز اتحاديه اروپا تحريم هاي جديدي عليه چند تن از مقامات عالي رتبه بلاروس وضع كرد. لهستان و اتحاديه مي گويند «دولت بلاروس از پناهجويان به عنوان ابزار فشار عليه منافع اتحاديه اروپا استفاده مي كند.»

تابستان سال جاري ميلادي اتحاديه اروپا تحريم هاي شديد اقتصادي عليه دولت الكساندر لوكاشنكو وضع كرد.
ساخت ديوار مرزي

يكي از پناهجويان در گفتگو با يورونيوز گفت كه «دليل اصلي هجوم دو روز اخير پناهجويان تصويب قانون ساخت ديوار ۱۰۰ كيلومتري مرزي از سوي پارلمان لهستان است.» دولت لهستان پس از آنكه موفق نشد بودجه اي از سوي اتحاديه اروپا براي ساخت ديوار تامين كند حالا مي خواهد به تنهايي ساخت اين ديوار را در ماه دسامبر آغاز كند.

بسياري از پناهجويان فكر مي كنند اگر موفق نشوند تا پيش از سال نوي ميلادي، كمتر از دو ماه ديگر خود را به لهستان برسانند، ناگزير در بلاروس بلوكه خواهند شد.

موضوع ساخت ديوار مرزي در صحن اتحاديه اروپا با واكنش هاي مهمي روبرو شده است.

سازمان هاي حقوق بشري مي گويند ساخت ديوار در اروپا برخلاف تمامي ارزش هاي انساني و اخلاقي اتحاديه اروپاست. يانيك جادو، نماينده فرانسوي پارلمان اروپا و نامزد سبزها در انتخابات رياست جمهوري فرانسه در سال ۲۰۲۲، در مصاحبه اي با فرانس انفو «عدم واكنش رهبران اروپايي به ساخت ديوار را فاجعه بار دانست.»

با اين حال هنوز هيچ كدام از رهبران اروپايي مخالفتي جدي با ساخت ديوار مرزي مورد نظر دولت لهستان نداشته است. تنها اورزولا فن در لاين، رئيس كميسيون اتحاديه اروپا، با تامين بودجه ساخت اين ديوار از سوي كميسيون مخالفت كرده است. در حالي كه شارل ميشل، رئيس شوراي اروپا، حتي بطور ضمني از تامين بودجه اين ديوار از سوي اتحاديه اروپا هم حمايت كرده بود.

چهار سال پيش زماني كه دونالد ترامپ موضوع ساخت ديوار مكزيك را مطرح كرد بسياري از رهبران اروپايي آنرا «ضدانساني» و مخالف ارزشهاي دموكراتيك خواندند.

جاذبه های گردشگری بلاروس

۱- کلیسای پیتر و پائول (Peter and Paul Cathedral)

کلیسای پیتر و پائول یکی از جاذبه های توریستی کشور بلاروس و یکی از معروف ترین کلیساهای شهر گومل می باشد که در سال ۱۸۰۸ ساخته شده است . این کلیسا به سبک کلاسیک و با ارتفاعی ۲۵ متری بنا شده است و تزیین این کلیسا بیش از ۵ سال طول کشیده و تبدیل به جاذبه های این شهر شده است

غذاهای سنتی بلاروس

۱- سوپ برش (Borscht soup)

ماده اولیه طبخ این غذا تشکیل یافته است چغندر و انواع کلم و همچنین موادی دیگر که به آن اضافه می گردد تا طعمی خوشمزه به آن بدهد نیز عبارتند از پیاز،کلم ،سیب زمینی ،هویج ، شلغم ،آب و گوشت گاو. بعد از طبخ کامل سوپ آنرا در کنار نان تازه پخته شده و همچنین جعفری خرد شده و خامه تزیین کرده و سپس سرو می کنند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.