سخنراني جنجالي سران لهستان و اتحاديه اروپا؛ فن در لاين: سه راه براي مقابله با ورشو داريم

۱۶ بازديد

سخنراني رئيس كميسيون اتحاديه اروپا و نخست وزير لهستان در نشست روز سه‌شنبه نمايندگان پارلمان اروپا درباره بحران حاصل از عدم تطابق قوانين مورد حمايت ورشو با اصول بنيادين اتحاديه اروپا با تهديدهاي دو طرف عليه يكديگر همراه شد.

سخنراني نخست وزير لهستان در پارلمان اروپا ر حضور رئيس كميسيون اروپا

ماتئوش موراويتسكي، نخست‌وزير لهستان روز سه‌شنبه در سخنراني خود در پارلمان اروپا با انتقاد از تمركزگرايي اتحاديه اروپا، آن را متهم كرد كه همزمان با افزايش اختلاف‌ها ميان ورشو و بروكسل بر سر حاكميت قانون، از صلاحيت‌هاي قانوني خود فراتر رفته است.

آقاي موراويتسكي كه در نشست بررسي اختلاف‌هاي قانوني لهستان و اتحاديه اروپا در استراسبورگ سخن مي‌گفت، تصريح كرد كه ورشو با وجود حفظ پايبندي خود به معاهدات اتحاديه اروپا و خوش‌بيني نسبت به برگزاري گفتگوهاي سازنده ميان دو طرف، مرعوب تهديدهاي بروكسل نخواهد شد.

نخست وزير لهستان در واكنش به اظهارات رئيس كميسيون اروپا كه پيش از سخنراني او عنوان شده بود، از اتحاديه اروپا خواست كه «زبان تهديد» و «سياه‌نمايي در مورد لهستان» را كنار بگذارد. او همچنين مواجهه بروكسل با ورشو را فاقد صداقت لازم عنوان كرد و آن را نوعي «باج‌گيري سياسي» توصيف كرد كه بايد هر چه سريع‌تر متوقف شود.

بروكسل مدتهاست كه تاكيد دارد، اصلاحات انجام شده توسط دولت راست‌گراي لهستان، استقلال قوه قضاييه اين كشور را زير سوال برده است ولي اختلاف‌ها ميان اتحاديه اروپا و لهستان با صدور حكم دادگاه قانون اساسي اين كشور مبني بر ناسازگاري بخشي از معاهدات اروپايي با قانون اساسي لهستان با به چالش كشيدن اصل اساسي ادغام در اتحاديه اروپا، افزايش يافته و تحقق اهداف اتحاديه از جمله برقراري حاكميت قانون، استقلال قوه قضاييه و تضمين حقوق دگرباشان جنسي در تمامي كشورهاي عضو را با مانع جدي مواجه كرده است.

درگذشت جمشيد سماواتيان پيشكسوت نقاش نوگراي



بر همين اساس، اروزولا فن در لاين، رئيس كميسيون اتحاديه اروپا پيش از سخنراني نخست وزير لهستان با ابراز نگراني شديد اتحاديه نسبت به صدور حكم دادگاه قانون اساسي لهستان گفت: «اين حكم بنيان‌هاي اتحاديه اروپا را زير سال مي‌برد و يك چالش جدي براي نظم حقوقي متحد در اروپا است.»

خانم فن در لاين با تاكيد بر عدم استقلال دادگاه قانون اساسي لهستان، اطمينان داد كه كميسيون اروپا از سه طريق ممكن با اين حكم مقابله خواهد كرد. او توضيح داد كه نخست بروكسل اين حكم را به چالش حقوقي خواهد كشيد تا زمينه نقض آن فراهم شود و سپس استفاده از گزينه ابزارهاي مالي به منظور محروم كردن لهستان از منابع بودجه اتحاديه اروپا و صندوق احياي اقتصادي دوره پساكرونا استفاده خواهد شد.

رئيس كميسيون اروپا تصريح كرد كه منابع مالي اتحاديه اروپا از محل ماليات شهروندان اين اتحاديه با هدف تسهيل سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك تامين مي‌شود و ما ناگزيريم از صرف آن در جهت نقض حاكميت قانون جلوگيري كنيم.

خانم فن در لاين همچنين خاطرنشان كرد كه گزينه سومي كه پيش روي بروكسل است، اعمال ماده ۷ معاهدات اتحاديه اروپاست كه بر اساس آن حقوق كشورهاي عضو از جمله حق راي آنها در تصميم‌گيري‌هاي اتحاديه اروپا به دليل نقض ارزش‌هاي بنيادين اتحاديه قابل تعليق است.

به توييتر يورونيوز فارسي بپيونديد

افزايش اختلاف ميان لهستان و اتحاديه اروپا در شرايطي است كه تازه‌ترين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه بيش از ۸۰ درصد مردم اين كشور خواهان ادامه حضور در اتحاديه اروپا هستند. با اين وجود، مارك سوسكي، يكي از اعضاي برجسته حزب حاكم قانون و عدالت لهستان ماه گذشته به صراحت اعلام كرد كه بروكسل قصد فرمانروايي بر ما را دارد ولي لهستان همان گونه كه با اشغالگري نازي‌ها و شوروي سابق مبارزه كرده، با آنها نيز مبارزه خواهد كرد.

برخي ناظران سياست داخلي لهستان بر اين باورند كه با قرار گرفتن ائتلاف حاكم بر لهستان در خطر فروپاشي، نبرد با اتحاديه اروپا نيز مي‌تواند صرفا اهداف سياسي داخلي را دنبال كند و اظهارات ضد اتحاديه اروپا مي‌تواند يك آزمايش براي سنجش ميزان حمايت عمومي از سطح درگيري دولت و حزب حاكم با اتحاديه اروپا باشد.

بهترین زمان سفر به لهستان

آب‌ و هوای لهستان در بسیاری از روزهای سال معتدل و به‌صورت گرم و خشک است. از ماه ژوئن تا آگوست هوا تا حدودی مه‌آلود می‌شود. بهترین فصل‌ها برای سفر به لهستان فصل بهار و پاییز است، همچنین بدترین فصل برای سفر به لهستان زمستان است. میانگین هوا در تابستان ۲۰-۲۵ درجه است و در زمستان به ۵- درجه نیز می‌رسد.

بهترین غذاهای لهستانی

۱- پیروگی (Pierogi)

پیروگی یک نوع پیراشکی یا دامپلینگ است که در کشورهای اروپای شرقی مرکزی مثل لهستان رواج زیادی دارد. برای تهیه پیروگی، مواد اغلب شیرین را داخل خمیر قرار می دهند و بعد آن را از یک طرف تا می کنند. بعد پیروگی ها را در آب جوش قرار می دهند تا بپزد و بعد به عنوان غذای اصلی یا در کنار غذاهای دیگر سرو می کنند. برای مزه دار کردن پیروگی آن ها را همراه با کره، خامه ترش، پیاز داغ یا ترکیبی از سبزیجات و مواد مختلف سرو می کنند.

غذا با سوسیس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.