علت و دليل تشنگي زياد چيست؟

۵۲ بازديد

هيچ شكي نيست كه آب خوردن هزار و يك فايده براي بدن دارد اما احساس تشنگي زياد هم طبيعي نيست و بايد اشكالي در كار باشد. عموما اين اشكال به نوع تغذيه و سبك زندگي شما يا مسائل پزشكي مربوط مي شود.

 

 

رژيم غذايي پرنمك عامل احساس تشنگي زياد

ايرنا به نقل از readersdigest  نوشت: زماني كه شما نمك بيشتري از رژيم غذايي دريافت مي كنيد، ادرار كمتري داريد و سلول هايتان از آب محروم مي شوند. سلول هاي محروم از آب پيام هاي شيميايي را به مغز براي درخواست آب بيشتر ارسال مي كنند و شما احساس تشنگي مداوم مي كنيد. كاهش مصرف نمك از طريق رژيم غذايي و نوشيدن آب به اندازه كافي مي تواند اين احساس تشنگي را از بين ببرد.

دلايل احساس تشنگي زياد چيست

پياده روي در صبح شما را تشنه مي كند

راه رفتن بيش از حد و با ريتم تند در هنگام صبح منجر به تعريق بيشتر نسبت به زمان هاي ديگر روز مي شود. تعريق بيش از حد نيز يعني از دست دادن بيشتر مايعات بدن. بهتر است زمان هاي ديگري را براي پياده روي تند در طول روز انتخاب كنيد و يا اين كه مطمئن شويد قبل از ورزش به ميزان كافي آب نوشيده ايد. ميزان كافي آب نسبي است و بايد در اين مورد به زبان بدن خود گوش دهيد.

 سالم‌ترين غذاها براي خنك كردن بدن در روزهاي گرم

ممكن است به ديابت مبتلا باشيد

در افراد مبتلا به ديابت نيز افزايش ميزان قند خون مي تواند منجر به افزايش ادرار و در نتيجه كم آبي شود. به همين دليل است كه ادرار مكرر و تشنگي بيش از حد بعلاوه تاري ديد از جمله علائم بيماري ديابت هستند. در صورت بروز هر سه علامت بايد با پزشك تان حتما مشورت كنيد.

 

خشكي دهان دليل ديگر احساس تشنگي

هنگامي كه غدد بزاقي به اندازه كافي بزاق توليد نمي كنند، شما ممكن است نياز به نوشيدن آب بيشتر براي رهايي از خشكي دهان داشته باشيد. خشكي دهان مي ‌تواند عارضه جانبي داروهاي تجويز شده براي شما و يا داروهاي بيماري آلرژي و داروهاي بيماري سرگيجه باشد. همچنين چندين بيماري وجود دارد كه مي ‌تواند علت خشكي دهان باشد بنابراين اين مشكل ارزش مشورت با پزشك را دارد.

چرا خيلي احساس تشنگي مي كنيم

كم خوني مي تواند باعث تشنگي شود

بدن شما متكي به سلول هاي سالم براي حمل خون به سراسر بدن است. كم خوني خفيف در اين ميان معمولا با احساس تشنگي بيش از حد همراه مي شود. در مورد راه هاي تشخيص و درمان كم خوني با پزشك تان مشورت كنيد.

 

بيشتر بخوانيد: چرا هميشه احساس گرسنگي مي ‌كنيم

 

ديابت بي مزه چيست

اگرچه ديابت بي ‌مزه با آن ديابتي كه ما مي ‌شناسيم مرتبط نيست، اما ديابت بي‌ مزه نيز برخي از نشانه‌ ها و علائم مشابه ديابت از قبيل از دست دادن آب و مشغوليت مثانه را دارد. ديابت بي‌ مزه يك عدم تعادل هورموني در بدن است كه جذب آب را تحت تاثير قرار مي ‌دهد. در اين اختلال، از آنجا كه شما مقدار زيادي آب از طريق ادرار از دست مي ‌دهيد، بدن شما تلاش مي ‌كند كه مايعات از دست داده را جبران كند.

 

از آن‌ جا كه انواع مختلفي ديابت بي ‌مزه وجود دارد و ديابت بي ‌مزه مي‌ تواند با شرايط ديگري نيز ايجاد شود، پزشك شما انواع آزمون‌ ها را براي تعيين اين‌ كه كدام گزينه درماني براي شما بهتر است درخواست مي ‌كند.

 

احساس تشنگي به دليل مصرف داروها

برخي از داروها مي توانند منجر به احساس تشنگي دائمي شوند از جمله داروهاي آنتي كولينرژيك و ديورتيك ها براي درمان فشار خون. در صورت ادامه دار بودن تشنگي ناشي از مصرف اين داروها، حتما با پزشك تان براي معرفي درمان هاي جايگزين در تماس باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.